Δημοσιεύτηκε από: Αλκμήνη Ψιλοπούλου Κυριακή, 25 Οκτωβρίου 2015



Από τον Δημήτρη  Μάρδα

Το νησί της «Τέχνης και της Φιλοσοφίας», με το όνομα Αιγιλεία, είναι ένα από τα σχέδια μας που συμβάλλει αρχικά στην αλλαγή της εικόνα της  χώρας. Το σχέδιο αυτό οδηγεί με τη σειρά του, στην καλλιέργεια θετικών προσδοκιών για το μέλλον της οικονομίας μας, εξέλιξη που επιδιώκει να προκαλέσει το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών.
 Εύκολα διαπιστώνεται,  ότι  όλα έχουν σχεδιαστεί έγκαιρα για το Νησί. Η πρώτη μελέτη με όλες τις λεπτομέρειες που χρειάζονται είναι έτοιμη εδώ και αρκετό χρόνο, από μια επιστημονική ομάδα ατόμων. Αυτή, διακρίνεται από ένα τρόπο σκέψης, αρκετά διαφορετικό σε σχέση με εκείνον τον παλιό, ο οποίος έμαθε να κινείται σε παραδοσιακές αναπτυξιακές συνταγές, με φτωχά αποτελέσματα. 
Όλες οι προτάσεις που ακούστηκαν στη Βουλή αναφορικά με την πολιτική εξωστρέφειας της χώρας και που θα ακολουθήσουν, κινούνται βάσει σχεδίων που τα έχουμε ήδη επεξεργαστεί πολύ παλαιότερα.
Η χώρα χρειάζεται 100 δις επενδύσεις για να απογειωθεί. Τα 20 δις θα προέλθουν από το νέο ΕΣΠΑ. Τα υπόλοιπα από εγχώριους και ξένους επενδυτές. Μόνο με επενδυτικά σχέδια ενός μέσου και μεγάλου μεγέθους, που ΔΕΝ κατευθύνονται σε δρόμους και γεφύρια αλλά  στρέφονται προς την παραγωγή ΕΜΠΟΡΕΥΣΙΜΩΝ αγαθών και υπηρεσιών παράγεται πλούτος, κτίζεται κοινωνική πολιτική και σώζεται η χώρα. Και το ΝΗΣΙ εντάσσεται στη συγκεκριμένη στρατηγική.
Στην Αιγιλεία λοιπόν, δημιουργείται μια υποδομή, που θα εξυπηρετεί διεθνή επιστημονικά συνέδρια, όπως και το θερινό Νταβός της συνάντησης πολιτικών προσωπικοτήτων. Εκεί κάθε κράτος - μέλος του ΟΗΕ, όποιο επιθυμεί, θα κτίσει με δικά του χρήματα τη δική του εστία (μικρά οικήματα που θα εξυπηρετούν τους επισκέπτες), συμβάλλοντας επίσης και στη διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων. Οι λάτρεις του μετρίου και των μικρών μεγεθών της οικονομίας, (οικονομολόγοι, δημοσιογράφοι κ.ά.) αδυνατούν να συλλάβουν ένα επενδυτικό σχέδιο – το οποίο κινείται σε άλλη λογική – και αφορά μια επένδυση ενός μέσου μεγέθους της τάξης των 1,6 δις ευρώ. Το συγκεκριμένο σχέδιο χαρακτηρίστηκε από κάποιους ως Φαραωνικό έργο!
Γι' αυτούς το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος»,  μικρού έως μεσαίου μεγέθους, σύμφωνα με τα διεθνή δεδομένα, ήταν πρωτόγνωρο, εντυπωσιακό και μοναδικό μεγάλο έργο. Παρόμοια άποψη είχαν και για τους αυτοκινητόδρομούς μας. Τέτοιοι όμως και πολύ μεγαλύτεροι, κτίσθηκαν στην Ευρώπη πριν 20 περίπου χρόνια, χωρίς τυμπανοκρουσίες, εξυπηρετώντας απλά αυτονόητες ανάγκες! Η εμμονή στο μέτριο και στις παραδοσιακές αντιλήψεις περί ανάπτυξης δεν είναι λοιπόν τίποτα άλλο παρά μια έκφραση της ιδιότυπης αντίληψης, που διακρίνει ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης, τον οποίο… γευτήκαμε αρκετά έως εδώ!
Κάποιοι θεωρούν ότι μια τέτοια επένδυση αποτελεί πολυτέλεια, είναι περιττή ενώ θα έπρεπε να στρέψουμε την προσοχή μας αποκλειστικά στην προσέλκυση των γνωστών μορφών ξένων επενδύσεων. Τέλος, άλλοι υποστήριξαν ότι έπρεπε να οργανώσουμε το θερινό μας Νταβός σε ένα γνωστό και κατοικημένο νησί. Εδώ οι απαντήσεις είναι απλές.
Πρώτον, δεν υπάρχει περιττή ή «πολυτελής» επένδυση. Το ζητούμενο είναι η εισροή επενδυτικών κεφαλαίων, που θα οδηγήσουν στην αύξηση παραγόμενων και εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών.
Δεύτερον, μια τέτοια προσπάθεια δεν αναιρεί κάθε άλλη, παραδοσιακού τύπου. Πράγματι, κατά τη διάρκεια των συνομιλιών αναφορικά με την προσέλκυση ξένων γαλλικών επενδύσεων, δαπανήθηκαν, στο πλαίσιο της ωριαίας συζήτησης που είχαμε, τρία λεπτά για το σχέδιο Αιγιλεία. Μόνο κέρδος μπορούμε να αποκομίσουμε από μια τέτοια καινοτόμα προσπάθεια, η οποία σημειώνεται ότι δε θα στοιχίσει το παραμικρό στο ελληνικό δημόσιο, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς μας.
Τρίτον, η προστιθέμενη αξία που θα προσφέρει η Αιγιλεία σε όρους εικόνας και χρήματος είναι υπερπολλαπλάσια αυτής, που θα έδινε μια παραδοσιακού τύπου τέτοια επένδυση, σε ένα κατοικημένο νησί. Σε κατοικημένο νησί, το μόνο που έπρεπε να γίνει, αφορά επενδύσεις, με χρήματα του Δημοσίου όμως, σε κάποιες υποδομές (αμφιθέατρα κλπ) που θα εξυπηρετούσαν απλά κάποια συνέδρια.
(Πηγή http://tvxs.gr/news 25-10-015)
Τι είναι η Αιγιλεία
Όταν ο νυν υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Μάρδας, μίλησε για ένα ελληνικό νησί που θα γίνει το «θερινό Νταβός» στη Βουλή, οι περισσότεροι το θεώρησαν στοιχείο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης. Σύμφωνα με τον ίδιο τον υφυπουργό Εξωτερικών, δεν είναι μια πρόταση της τελευταίας στιγμής αλλά το αποτέλεσμα μιας συστηματικής δουλειάς που ξεκίνησε από το 2013. Μια πλήρως συγκροτημένη πρόταση.
Το νησί που θα γίνει «θερινό Νταβός» έχει όνομα και αυτό είναι Αιγιλεία. Βρίσκεται απέναντι από τα Νέα Στύρα στην Εύβοια και προτείνεται γιατί βρίσκεται κοντά στην πρωτεύουσα, η πρόσβαση σε αυτό είναι εύκολη, έχει ιδανική χωροταξική διαμόρφωση, το κατάλληλο μέγεθος και δεν αποτελεί περιοχή Natura. Τα χαρακτηριστικά αυτά εκτιμάται, λοιπόν, ότι κάνουν την Αιγιλεία ιδανική για να μετατραπεί  στο «Νησί Τεχνών και Φιλοσοφίας» (Arts and Philosophy Island), δηλαδή σε ένα σύγχρονο Παγκόσμιο Πολιτιστικό Κέντρο.  
Η «ιδέα» εντάσσεται σε ένα σύνολο αναπτυξιακών προτάσεων που κατατέθηκε από τον Δημήτρη Μάρδα - τότε αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών - τον περασμένο Ιούλιο στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής πολιτικής και έτυχε θετικής υποδοχής. Η σχετική μελέτη - πλην του νησιού - είχε δημοσιευτεί από τον Αύγουστο του 2013 στο τεύχος 2 των Οικονομικών Χρονικών του Οικονομικού Επιμελητηρίου και περιλαμβάνει αναπτυξιακές προτάσεις για τη βιομηχανία, τη γεωργία αλλά και τον θεματικό τουρισμό.
«Οι προτάσεις είναι δουλεμένες εδώ και καιρό» λέει ο Δημήτρης Μάρδας στο tvxs.gr. «Πλέον αποτελούν τη δουλειά μου που συνδέεται άμεσα με τις ξένες επενδύσεις. Η πρόταση είναι συγκροτημένη και συγκεντρώνει το κυβερνητικό ενδιαφέρον. Τώρα αναζητούμε τη διαδικασία που θα οδηγήσει στην ταχύτερη ολοκλήρωση του έργου».
Πως θα είναι το «θερινό Νταβός»
Σύμφωνα με την πρόταση, στο νησί θα αναπτυχθεί ένα Παγκόσμιο Πολιτιστικό Κέντρο που θα αποτελείται από Συνεδριακά κέντρα εργασίας και από Εθνικές Εστίες Πολιτισμού (εθνικοί ξενώνες για κάθε χώρας μέλος της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Οικογένειας), ένα μεγάλο Συνεδριακό κέντρο, ζώνη φιλοξενίας επισκεπτών (ξενοδοχείο, εστιατόρια, «αγορά», κλπ), ζώνη αναψυχής και αθλοπαιδιών, και ζώνη ανοικτού ‘αρχαιοελληνικού’ θεάτρου.
Στο νησί θα αναπτυχθούν πρότυποι αμπελώνες και ελαιώνες με παραδοσιακό οινοποιείο και ελαιουργείο, σύγχρονες λιμενικές εγκαταστάσεις. Η φιλοσοφία ανάπτυξης του νησιού θα καθορίζεται από τις αρχές της Οικολογίας και της Αειφόριας, αφού οι χώροι πρασίνου θα καταλαμβάνουν περισσότερο από τα 4/5 του νησιού. Η κίνηση στους δρόμους θα γίνεται μόνο με ηλεκτρικά αθόρυβα οχήματα, ποδήλατα και οποίο άλλο μέσο έχει μηδενικούς ρύπους. Τα κτήρια θα είναι βιοκλιματικά, χαμηλά, πλήρως ενταγμένα στο περιβάλλον, με πολύ πράσινο, ακόμα και στην οροφή τους και εξωτερικά λιτά, έτσι ώστε οπτικά να ενσωματώνονται στο τοπίο.
Οι Εθνικές Εστίες Πολιτισμού θα ανήκουν, θα διαχειρίζονται και θα αποτελούν το «σπίτι» της κάθε χώρας με μεγάλη αίθουσα εκθέσεων και εκδηλώσεων. Το μέγεθος θα είναι ανάλογο με την επιθυμία κάθε χώρας. Οι εστίες θα χρησιμοποιούνται σε όλη την διάρκεια του έτους έτσι ώστε, με χαμηλό κόστος, να φιλοξενούν πολιτιστικές, επιστημονικές, αθλητικές εκδηλώσεις, όπως και διεθνή σεμινάρια, συνέδρια, συσκέψεις κορυφής, θεατρικές παραστάσεις και άλλες εκδηλώσεις πολιτισμού.
Πως θα χρηματοδοτηθεί
Το ύψος της επένδυσης στην Αιγιλεία εκτιμάται ότι θα είναι της τάξεως των 1,6 δις €. «Οι εγκαταστάσεις θα χτιστούν από κεφάλαια ξένων κυβερνήσεων των κρατών που θα προθυμοποιηθούν να λάβουν μέρος στο εγχείρημα. Θα κληθούν μόνο χώρες – κράτη μέλη του ΟΗΕ. Το κάθε κράτος θα έχει την χρήση του οικήματος που θα χτίσει ενώ θα συμμετέχει οικονομικά και στους κοινόχρηστους χώρους. Η Ελλάδα θα δημιουργήσει κάποιες υποδομές, όπως το αστυνομικό τμήμα και το λιμάνι, όμως η συμμετοχή του ελληνικού κράτους θα είναι πολύ μικρή σε σχέση με την επένδυση» εξηγεί ο υφυπουργός Εξωτερικών, Δημήτρης Μάρδας. «Στόχος του εγχειρήματος είναι να δημιουργηθεί συνεδριακός τουρισμός. Στο νησί θα μπορούν να γίνονται συγκεντρώσεις αρχηγών κρατών ενώ τα κράτη θα μπορούν κάλλιστα να οργανώνουν συναντήσεις πρεσβευτών, ειδικά το καλοκαίρι που δεν θα υπάρχουν συνέδρια».
Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι τα έργα θα γίνουν με βάση τις καλύτερες προτάσεις που θα κατατεθούν και από ανάδοχους διεθνούς κύρους οι οποίοι θα επιλεγούν μέσα από διεθνείς διαγωνισμούς. Από την στιγμή που η Ελληνική κυβέρνηση θα εκχωρήσει την χρήση της Νήσου Αιγίλειας, θα απαιτηθούν περίπου 1-1,5 χρόνια για την προετοιμασία και 3-4 περίπου χρόνια για την ανάπτυξη των εγκαταστάσεων.


- Copyright © Touareg Blue -