Δημοσιεύτηκε από: Αλκμήνη Ψιλοπούλου Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2015




Θα σας πούμε μια παράξενη ιστορία, για να καταλάβετε τι σημαίνει να μην αγαπάς τον τόπο σου και να τον λατρεύει ένας ξένος. Τι σημαίνει να απαξιώνεις προσωπικότητες που έζησαν στην ιδιαίτερη πατρίδα σου, να θεωρείς παρακατιανούς ανθρώπους που έγραψαν ιστορία στο χώρο της τέχνης και παρακατιανή την ίδια σου την ιστορία. Ο λόγος για το ρεμπέτικο και τον Μάρκο. Το Βαμβακάρη. Και για την πολιτιστική ιστορία της Σύρου.
Η οποία, αν και είναι το «βαρύ πυροβολικό» του νησιού και θα μπορούσε να δώσει πολλά στην τουριστική της ανάπτυξη, έχει καταντήσει ο τελευταίος τροχός της αμάξης για τους ιθύνοντες και τους αξιωματούχους που κατέχουν τους θώκους του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης. Οι οποίοι, εκ του ασφαλούς, μαζί με ένα μεγάλο μέρος των κατοίκων του νησιού, βλέπουν αφ’ υψηλού τις προτάσεις ανθρώπων που έχουν ασχοληθεί από παιδιά με το τουριστικό ή με το πολιτιστικό γίγνεσθαι και δεν ακούν κανέναν, στρουθοκαμηλίζοντας μέσα σε στρώματα αλαζονείας, όπως άλλωστε όλοι οι ημιμαθείς, όλες οι μετριότητες, που κάποια κόμματα τους έδωσαν το ελεύθερο να καταλαμβάνουν πόστα και να ασκούν εξουσία.

Μιλώντας με τον κ. Ιάκωβο Αρβανίτη, πρόεδρο των ξενοδόχων Σύρου, για τα τουριστικά τεκταινόμενα τα οποία απασχολούν τους συριανούς, που έχουν στρέψει το βλέμμα τους προς την σύγχρονη «βαριά βιομηχανία» της χώρας μετά την κατάρρευση των παραγωγικών ιστών της «Αρχόντισσας του Αιγαίου», μας είπε το απίστευτο: Ότι η Ύδρα διοργανώνει εδώ και χρόνια Διεθνές Συνέδριο Ρεμπέτικης Μουσικής, διάρκειας τριών εβδομάδων. Όχι επειδή η Ύδρα έχει κάποιον αντίστοιχο Μάρκο Βαμβακάρη, ή κάποιου άλλου είδους σύνδεση με το ρεμπέτικο και την  ιστορία του, αλλά επειδή κάποια πρόεδρος της τουριστικής επιτροπής της Ύδρας  μαζί με τον Έντ Έμερυ, ελληνοβρετανό μουσικολόγο, μόνιμο κάτοικο Ύδρας, είχαν τη φαεινή ιδέα να διοργανώσουν αυτό το Παγκόσμιο Συνέδριο Ρεμπέτικου, το οποίο σημείωσε απρόσμενη επιτυχία και έχει πλέον καθιερωθεί.
Απαντώντας στην παρατήρησή μας ότι υπάρχει ένα θέμα υποβάθμισης και μη τουριστικής αξιοποίησης του πολιτιστικού οργασμού που λαμβάνει χώρα κάθε καλοκαίρι στην Σύρο, μας είπε τα εξής:
«Δεν υπάρχει ένας ενορχηστρωμένος σχεδιασμός προβολής των πολιτιστικών γεγονότων για να αποτελέσει πόλο έλξης. Μέσω των ερωτηματολογίων βλέπουμε ότι είναι πολύ χαμηλό το ποσοστό αυτών που επέλεξαν τη Σύρο για να παρακολουθήσουν το Φεστιβάλ Αιγαίου. Αυτό σημαίνει ότι δεν γίνεται σωστή προώθηση προς τα έξω. Είναι θέμα προβολής και χρειάζεται μια στρατηγική, ένας σχεδιασμός.
Θα σας πω λοιπόν το εξής: Πριν από χρόνια είχα συναντήσει στην έκθεση του Βερολίνου την πρόεδρο τη τουριστικής επιτροπής της Ύδρας και μου είπε ότι κάνουν ένα Διεθνές Συνέδριο Ρεμπέτικης Μουσικής. Της λέω, "πώς έτσ"; Μου λέει, "ψάχναμε να βρούμε ένα φεστιβάλ και καθιερώσαμε ένα Παγκόσμιο συνέδριο Ρεμπέτικης Μουσικής μαζί με έναν εγγλέζο. Είναι διεθνές, έρχονται από την Αργεντινή, την Ισπανία, και πάει πάρα πολύ καλά". Κι εδώ στη Σύρο με τον Βαμβακάρη δεν έχουμε κάνει τίποτα.
Είχαμε προχθές μια συνάντηση στο Επιμελητήριο το οποίο έχει πάρει την πρωτοβουλία να δημιουργήσει μια εβδομάδα Φεστιβάλ Ρεμπέτικης Μουσικής.  Με στήνουν λοιπόν στα επτά βήματα, πως δεν μπορεί η κουλτούρα του συριανού να συνδυαστεί με την κουλτούρα του ρεμπέτικου, κλπ.κλπ.
Θυμάμαι, πριν τρία χρόνια ήμουν με τον Πάπιτση στο Ελσίνκι. Εκεί που καθόμασταν, έρχεται ένας κύριος, Φιλανδός.  Είπαμε ότι είμαστε από τη Σύρο, και λέει, Βαμβακάρης έ; Λέμε, μάλιστα. Λέει, να σας πω ένα τραγούδι του Βαμβακάρη; Ξεκινάει λοιπόν το «Μία φούντωση μια φλόγα», σαν να ήταν έλληνας. Μείναμε με ανοιχτό το στόμα. Μας λέει, εγώ παίζω μπουζούκι κι ο γιός μου μπαγλαμά. Κάθε χρόνο είμαστε στην Ύδρα και παίζουμε στο φεστιβάλ ρεμπέτικου. Έχω από τον πρώτο, 78 στροφών, μέχρι τον τελευταίο δίσκο του Βαμβακάρη στο σπίτι μου με όλα τα λόγια. Είχε σηκωθεί η  τρίχα μας. Είχαμε  πέσει από τα σύννεφα. Την επόμενη μέρα ήρθε μαζί με το γιό του, κάθισαν πέντε ώρες και δεν σταμάτησαν καθόλου να παίζουν. Ό, τι μπορεί να φανταστεί το μυαλό του ανθρώπου, τραγούδια του Βαμβακάρη και κάτι άλλα ρεμπέτικα, τα έπαιξαν όλα. Ο Πάπιτσης είχε φέρει τότε μαζί του μια κεφαλή του Βαμβακάρη σε αναμνηστικό και του το έδωσε δώρο. Και τον πήραν τα κλάματα. Και να μας αγκαλιάζει και να έχουμε τρελαθεί. Αυτοί οι άνθρωποι είναι οι πρεσβευτές ενός προορισμού. Θα μπορούσαμε να τον είχαμε εμείς αυτό τον άνθρωπο  και να καθιερώσουμε ένα Φεστιβάλ Ρεμπέτικης Μουσικής με βάση τον Βαμβακάρη».
Η εξήγηση που δίνει ο κ. Αρβανίτης για αυτό το παράδοξο, είναι ότι ο Βαμβακάρης, την εποχή που η Σύρος ήταν μεγάλη και τρανή, μέχρι που έκοβε και δικό της νόμισμα και δάνειζε το ελληνικό ελεύθερο κράτος, θεωρούνταν από την μεγαλοαστική πλούσια συριανή κοινωνία  παρακατιανός, όπως άλλωστε και όλοι οι παλιοί ρεμπέτες, τους οποίους έφεραν στα ελληνικά χώματα οι πρόσφυγες. Παρακατιανοί κι αυτοί, υποκουλτούρα το ρεμπέτικο, ακόμα και για τους αριστερούς… Οπότε ο μεγάλος δάσκαλος της ρεμπέτικης μουσικής, έγινε αποδιοπομπαίος τράγος και θύμα της μεγαλοαστικής σνομπαρίας. Και όπως είναι γνωστό, πήρε των οματιών του και έφυγε από τη Σύρα για να πάει στον Πειραιά, όπου και έπαιζε τα τραγούδια του. Και να έρθει μετά από πολλά χρόνια στη Σύρο, όταν πλέον είχε γίνει γνωστός. Σήμερα όμως, έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι. Ο τροχός της ιστορίας έχει κάνει πολλές βόλτες και το ρεμπέτικο είναι πλέον αναγνωρισμένο ως κλασσικό είδος ισάξιο με την τζαζ και την σόουλ, και μήτρα της ελληνικής μουσικής μας παράδοσης, πάνω στην οποία πάτησαν όλοι οι σύγχρονοι μεγάλοι μας μουσικοί, ο Θοδωράκης, ο Τσιτσάνης και όλοι οι άλλοι. Εντάξει, έχουμε και την Όπερα, έχουμε και το Θέατρο Απόλλων και την κλασσική μουσική. Αλλά γιατί η έντεχνη κλασσική μουσική έρχεται σε κόντρα με το ρεμπέτικο; Μόνο σαν ιδεοληψία μας φαίνεται αυτή η στάση. Ένας λαός που δεν τιμά τους πνευματικούς του πατέρες, δεν τιμά ούτε τον εαυτό του. Έτσι λοιπόν, έχουμε χαθεί στη μετάφραση και περιμένουμε από τους τουρίστες να μας διαλέξουν και να μας έρθουν. Για να κάνουν τι; Για να δουν τι, αν όχι την ιστορία και την κουλτούρα μας;

«Δεν μας άκουσαν»

Όσο για τον τουρισμό στην Σύρο, ο κ. Ιάκωβος Αρβανίτης, είχε πολλά να μας πει, στην συνέντευξη που ακολουθεί:
«Το πρόβλημα είναι ότι τόσο για τον στρατηγικό σχεδιασμό του τουρισμού όσο και για το marketing plan δεν έχει ερωτηθεί κανείς από τους εμπλεκόμενους φορείς. Επομένως όσον αφορά στο τουριστικό πλάνο του 2016, είναι αδιανόητο να διαμορφώνεις ένα τουριστικό πλάνο για τον επόμενο χρόνο χωρίς να έχεις κάνει απολογισμό της τουριστικής περιόδου που έχει περάσει. Μας έφεραν ένα τουριστικό πλάνο συνολικού προϋπολογισμού 210.000ευρώ. Για το θέμα των τουριστικών εκθέσεων τους είχα κάνει ειδική επιστολή με μια πρόταση σε ποιες τουριστικές εκθέσεις πρέπει να πάει το νησί για το 2016. Είναι σημαντικό να πούμε ότι δύο από τα πιο βασικά εργαλεία που χρησιμοποιεί η σύγχρονη τουριστική βιομηχανία είναι η παρουσία σου στις τουριστικές εκθέσεις και τα λεγόμενα fam treeps («οικεία-συνηθισμένα ταξίδια»;;;) με τα οποία προσελκύεις δημοσιογράφους, πράκτορες κλπ.για να γνωρίσουν τον προορισμό, ιδίοις όμασιν, να κάνεις τις όποιες επαγγελματικές επαφές, και σε δεύτερο στάδιο εφόσον μπει ο προορισμός, η Σύρος σε κάποιες από τις μπροσούρες, έρχεται το δεύτερο βήμα του fam treep και καλείς τους πωλητές των τουριστικών γραφείων, οι οποίοι έρχονται σε άμεση επαφή με τον πελάτη, οπότε και του παρουσιάζει τον προορισμό, τη Σύρο. Οι μόνοι οι οποίο απάντησαν όσον αφορά τις τουριστικές εκθέσεις είμαστε εμείς. Εννέα εκθέσεις τεκμηριωμένες, δικαιολογημένες, για ποιο λόγο πρέπει να πάει το νησί εκεί, γιατί πρέπει να παρουσιαστεί και λόγω της προεργασίας η οποία είχε γίνει, με επαφές κλπ. Προτείναμε επίσης, παράλληλα με τις εκθέσεις, ότι πρέπει να έχουμε και τρία fam treeps πάλι αιτιολογημένα, πέρα από τη Γαλλία που είναι η χώρα η οποία κρατάει ζωντανό το νησί στην εξωτερική αγορά, ένα από την Τουρκία και ένα από την Πολωνία. Επίσης τονίσαμε ότι δεν μπορούμε να ακολουθούμε  τα βήματα της Περιφέρειας διότι τα τουριστικά ενδιαφέροντα και συμφέροντα της Περιφέρειας δεν ταυτίζονται με αυτά της Σύρου. Εάν όμως εμείς προτείνουμε στη Περιφέρεια και προκαταλάβουμε το σχεδιασμό, όπως κάναμε στο παρελθόν, όταν λέγαμε πού μας ενδιαφέρει να πάει η Σύρος, διότι έτσι είχαμε πολύ μειωμένο οικονομικό κόστος διότι είμαστε στο περίπτερο της Περιφέρειας. Άρα πρώτα εμείς πρέπει να κάνουμε την κίνηση να ενημερώσουμε την Περιφέρεια ότι μας ενδιαφέρουν αυτές οι συγκεκριμένες εκθέσεις ώστε να μας δώσουν δυο τρεις εκθέσεις και να μην έχουμε το μεγάλο κόστος. 
Η πρότασή μας αυτή δεν έγινε δεκτή, λόγω πολιτικού χώρου της νυν περιφερειακής αρχής… που είναι ίδιος με του Δήμου και δεν ήθελαν να δώσουν τα εύσημα στην προηγούμενη δημοτική και περιφερειακή αρχή που ήταν άλλου πολιτικού χώρου. Τα γνωστά δηλαδή…
Τονίσαμε ότι σε κάποιες από τις εκθέσεις που πάει η Περιφέρεια, όπως στου Λονδίνου όπου πήγε η Σύρος, και του Βερολίνου, τις οποίες εμείς τις έχουμε έξω γιατί η Σύρος δεν έχει την τουριστική υποδομή και τις δυνατότητες να βρεθεί σε τέτοιες μεγάλες εκθέσεις όπως του Λονδίνου που είναι το διεθνές χρηματιστήριο του παγκόσμιου τουρισμού. Φέτος π.χ. συζητήσανε νέες τιμολογιακές πολιτικές, άνοιγμα νέων προορισμών, ή κλείσιμο νέων προορισμών για το 2017. Στην έκθεση αυτή συμμετέχουν εκπρόσωποι αεροπορικών εταιρειών, μεγάλοι tour operators, εκπρόσωποι μεγάλων ξενοδοχειακών αλυσίδων κλπ., δηλαδή εκ των πραγμάτων το νησί με την υποδομή που έχει δεν μπορεί να παίξει εκεί. Εμείς χρειαζόμαστε εκθέσεις κοινού σαν πρώτο βήμα και μάλιστα τους πρότεινα ότι μπορούμε να πάμε σε μια έκθεση του Λονδίνου που είναι κοινού, η οποία πέρυσι είχε 124.000 επισκέπτες. Και τους είπα ότι από πέρσι ξεκίνησε απευθείας αεροπορική σύνδεση Μάντσεστερ-Μύκονος και Γλασκώβη-Μύκονος. Και έτσι φέτος είδαμε τα ζευγάρια μέσης ηλικίας εδώ, όλοι ερχόντουσαν μέσω της Μυκόνου. Επομένως πρέπει η Σύρος να αξιοποιήσει τη δίοδο αεροπορικής σύνδεσης της Μυκόνου. Πηγαίνοντας λοιπόν στην έκθεση κοινού του Λονδίνου, τους ενημερώνεις ότι η Easy Jet έχει ξεκινήσει Λονδίνο-Μύκονο, Μάντσεστερ-Μύκονο, Γλασκώβη-Μύκονο.
Μας είπαν όχι σε αυτή την πρόταση και ότι θα πάμε στην μεγάλη έκθεση επειδή πάει η Περιφέρεια. Επίσης είπαμε ότι από δω και μπρος σε οποιαδήποτε έκθεση πάει το νησί, πρέπει απαραίτητα να εκπροσωπείται μόνο από τους επαγγελματίες. Να έχουμε έναν τουριστικό πράκτορα ο οποίος αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του προορισμού με την εκεί αγορά, και έναν δεύτερο επαγγελματία ο οποίος να έχει την ικανότητα και τις γνώσεις να παρευρεθεί σε μια τέτοια έκθεση. Συμφώνησαν και μας είπαν σε μια συνάντηση ότι θα πάνε στην έκθεση του Λονδίνου και ότι θα εκπροσωπηθεί το νησί από την κ. Πάπιτση Χριστιάνα, γραμματέας της τουριστικής επιτροπής, γραμματέας του δημάρχου και περιφερειακή σύμβουλος. Φυσικά εγώ τους είπα ότι είναι λάθος αυτό που κάνουν. Όταν ήρθε το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο για να εγκριθεί το κόστος της μετάβασης της Πάπιτση στην έκθεση, έφεραν τρεις μέρες πριν το ταξίδι ένα κοστολόγιο 2850 ευρώ αντί για 600 ευρώ που τους το είχα κοστολογήσει εγώ. Και είπαν ότι θα πάει η κ. Πάπιτση διότι κανείς από τους επαγγελματικούς φορείς δεν δέχθηκε να πάει. Αυτό είναι τελείως έξω από την πραγματικότητα και την αλήθεια, διότι εμείς στη λίστα των εκθέσεων που είχαμε προτείνει, δεν είχαμε βάλει την έκθεση για τους λόγους που σας προανέφερα. Δηλαδή ότι αναγκάζεται ο δήμος να τη στείλει επειδή εμείς αρνηθήκαμε… ενώ η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική. 

-Στην τουριστική επιτροπή του δήμου ποιοι συμμετέχουν αυτή τη στιγμή;

-Τώρα είναι 13 άτομα και συμμετέχουν από εμάς τέσσερα άτομα-εμείς, η εστίαση, τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, ένας εκπρόσωπος του εμπορικού συλλόγου και εκπρόσωπος των πρακτόρων. Όλοι οι υπόλοιποι είναι δημοτικοί σύμβουλοι. Η παλιά επιτροπή που είχαμε προτείνει να γίνει με το επιμελητήριο και τους άλλους εμπλεκόμενους φορείς, δεν προχώρησε.

-Τι έγινε φέτος το καλοκαίρι, να κάνουμε έναν γενικό απολογισμό.

-Ο απολογισμός αυτός δεν έχει γίνει ούτε από το δημοτικό συμβούλιο ούτε από την τουριστική επιτροπή. Είναι ένα από τα θέματα που θέσαμε εμείς, όταν μας έφεραν προς έγκριση το τουριστικό πλάνο του 2016, πώς στήνετε ένα τουριστικό πλάνο χωρίς να υπάρχει ο απολογισμός του 2015. Το 2015 λοιπόν η Σύρος κινήθηκε στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2014. Όσον αφορά την εσωτερική αγορά τα ποσοστά ήταν αρκετά μειωμένα, ενώ αυτοί που επισκέφθηκαν τη Σύρο ήταν χαμηλού οικονομικού επιπέδου και παρουσιάστηκε αύξηση ατόμων νεανικής ηλικίας. Ένα μέρος της εσωτερικής αγοράς που ήρθε προς τη Σύρο ήταν ότι τα Δωδεκάνησα λόγω του προσφυγικού προβλήματος, παρουσίασαν μείωση όσον αφορά την εσωτερική κίνηση και ένα μέρος τους ήρθε προς εμάς. Όσον αφορά την εξωτερική αγορά, ήταν κατά κύριο λόγο από τις γαλλόφωνες χώρες, όπου η Σύρος και οι Κυκλάδες έγιναν γαλλική «αποικία».
Επίσης ένα από τα ενθαρρυντικά σημεία είναι η αύξηση  Πολωνών. Φέτος η Ελλάδα ήταν ο Νο 1 προορισμός στην Πολωνία, είχε η Ελλάδα περίπου 900.000 αφίξεις και την επόμενη διετία προβλέπεται να φτάσουν το 1.350.000. εμείς κάνοντας ανάλυση των στοιχείων εδώ και ένα εξάμηνο, είδαμε την τάση που διαμορφώνεται και γι αυτό το λόγο είχαμε εντάξει στα fam treeps και την Πολωνία. Μάλιστα ο ΕΟΤ από 5-8 Νοεμβρίου διοργάνωσε fam treep από τη  Πολωνία ειδικά για την Αθήνα για την ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού. Επειδή αυτή η πρόταση δεν πέρασε από την τουριστική επιτροπή αναγκαζόμαστε και το κάνουμε μόνοι μας εμείς σε συνεργασία με το τουριστικό γραφείο Syros Travel του κ. Μαραγκού. Ένας από τους στόχους μας είναι η ανάπτυξη του προσκυνηματικού τουρισμού   και σαν δεύτερο πλάνο έχουμε το καθαρά τουριστικό κομμάτι. Μέσω ενός πακέτου που λέγεται στα βήματα του Αποστόλου Παύλου δουλεύει 11 μήνες το χρόνο.  Αυτό είναι μια πολύ καλή πηγή εσόδων για το νησί, θα μπει στην αγορά της Πολωνίας με την αυξητική τάση που παρουσιάζει αυτή η αγορά. Και έχουμε την ελπίδα ότι θα πάρουμε ένα κομμάτι της πίτας.
Επομένως, ξαναπαρουσιάστηκαν οι Άγγλοι όπως είπαμε προηγουμένως, παρόλο που η Σύρος δεν είχε καμία παρουσία στην αγγλική αγορά, εκμεταλλευόμενοι τη σύνδεση Μάντσεστερ-Γλασκώβης-Λονδίνου με τη Μύκονο.

-Με τους κινέζους τι γίνεται που έχουν κατακλύσει Μύκονο και Σαντορίνη;

-Έχουμε ξεκινήσει ένα πρόγραμμα προσέλευσης της κινέζικης αγοράς ιδιαίτερα όσον αφορά το κομμάτι των γάμων, το οποίο παίζει πάρα πολύ στην κινέζικη αγορά, εξαιτίας της ταινίας «Έρωτας στο Πεκίνο» που γυρίστηκε στη Σαντορίνη. Την ταινία αυτή τον πρώτη μέρα προβολής της την παρακολούθησαν 1,5 εκατ. θεατές. Έχουν γίνει μόδα στην Κίνα οι ομαδικοί γάμοι και ιδιαίτερα στα νησιά των Κυκλάδων. Φέτος εκτός από τη Μύκονο και Σαντορίνη μπήκε στο παιχνίδια αυτό και η Αμοργός. Έχουν γίνει επαφές με τα αντίστοιχα τουριστικά γραφεία που διοργανώνουν αυτές τις ιστορίες και έχουμε διαμορφώσει ανάλογα πακέτα, τα οποία είναι προς πώληση για το συγκεκριμένο κομμάτι. Γι αυτό πριν από λίγο  καιρό είχαμε κάνει ένα fam treep κινέζων εδωπέρα, δημοσιογράφων και tour operators που τους φέραμε για δυο μέρες στη Σύρο. Η Σύρος φυσικά  δεν έχει την τουριστική εμβέλεια και υποδομή για να μπει σε τέτοιες μεγάλες αγορές. Έχει όμως την ικανότητα σε θεματολογικό τουρισμό  να τραβήξει ένα κομμάτι. Εάν λοιπόν συνδυάσεις θεματικά τις λεγόμενες εναλλακτικές μορφές τουρισμού διευρύνεις την τουριστική σου περίοδο και δεν περιμένεις μόνο του Αύγουστο».

- Copyright © Touareg Blue -